نوعی از آزمونهای توانایی مثل آزمون ریاضیات، تاریخ، زبان، روانشناسی و ... که برای سنجش و ارزیابی میزان دانش، اطلاعات، معلومات و مهارتهای یک دانشآموز ساخته شده و نشان میدهد که فرد تا لحظهی اجرای آزمون قادر به انجام چه کارها و ارائهی چه اطلاعاتی است، آزمونهای پیشرفت تحصیلی نام دارند.
دانش آموزان هر سال طی استانداردهای آموزشوپرورش، با روشها و آزمونهای مختلف ارزشیابی، سنجیده میشوند. در واقع امتحاناتی که در طول ترم و یا پایان هر ترم گرفته میشود از این قبیل آزمونهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی هستند.
این آزمونها میتواند به صورت خاص و یا کلی و عمومی برگزار شوند. در حالت اول میتوان در یک مبحث کلی مانند درس ریاضی یا زبان اقدام به تهیه و برگزاری چنین آزمونهایی کرد و به مهارتها و میزان یادگیری دانشآموزان در آن حیطهی خاص دست یافت.
در برخی موارد هم میتوان یک آزمون عمومی و کلی برگزار کرد و با بررسی تمامی مباحث درسی یک نتیجهی کلی از پیشرفت درسی و تحصیلی دانشآموز به دست آورد.